Aina raikas sisäilma

Onko kylpyhuoneessa liian kostea ilma suihkun jälkeen? - Tuntuuko ilma tunkkaiselta, kun avaat kotioven? - Eikö ilmanvaihdon teho riitä kesäisin? - Miten varmistat raikkaan sisäilman helpoiten?

Onneksi aina ei tarvita hintavia ja suuritöisesti asennettavia ilmanvaihtolaitteistoja ylläpitämään puhdasta sisäilmaa. – Asuntoihin, joissa ei ole koneellista ilmanvaihtoa, aulatiloihin, autotalleihin, kylpytiloihin, pesutupiin yms. kosteisiin tiloihin on mahdollista rakentaa ilmanvaihtojärjestelmä myös helposti ja edullisesti.

Kaikkein helpoiten varmistat aina raikkaan sisäilman siten, että annat johdottomien tunnistimien valvoa sisätilojen kosteus- ja hiilidioksidipitoisuuksia ja säätää katolla olevaa huippuimuria itsestään tarpeen mukaan. Huippuimuri vie kostean ja tunkkaisen ilman ulos ja puhdasta ilmaa tulee tilalle ulkoilmaventtiilien kautta. Kannattaa vielä varmistaa, että ilma pääsee sisätiloissa kulkemaan esteettä, esim. poistamalla kynnykset sisäovien alta. Tällainen langaton ilmanvaihdon ohjausjärjestelmä voidaan asentaa helposti ja nopeasti rakennuksen olemassa oleviin rakenteisiin ilman suuria remontteja.

Kun huippuimuri säätyy automaattisesti, sitä ei tarvitse erikseen muistaa laittaa päälle ja pois. Säästät energiaa kun ilmanvaihto ei ole päällä turhaan eivätkä sisätilat pääse jäähtymään liikaa. Automaattisesti säätyvä ohjausjärjestelmä maksaa itsensä takaisin muutamassa vuodessa, koska se on edullinen hankkia ja säästää jopa 75 % sähköä muihin ilmanvaihtojärjestelmiin verrattuna.

Kosteuden ja epäpuhtauksien kertyminen sisäilmaan ja rakenteisiin lisää mikrobien ja homesienien kasvua. Nämä voivat olla terveydelle haitallisia ja heikentävät rakenteiden kuntoa. Kostea ja tunkkainen ilma täytyy saada poistettua rakennuksesta hallitusti kaikilla säillä. Se onnistuu helpoiten ja edullisimmin automaattisella ja langattomalla ilmanvaihdon ohjausjärjestelmällä. Kysy VILPE® ECo Ideal Wireless -järjestelmästä lisää lähimmästä rautakaupasta.

Lisätietoja: https://ecoideal.fi/

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä paikalliseen rakennustarvike- tai LVI-liikkeeseen. Lista jälleenmyyjistä löytyy kotisivuiltamme osoitteesta www.vilpe.com (yhteystiedot › jälleenmyynti)

Lisätiedot:
Tuomas Saikkonen