Näillä vinkeillä parannat kotisi sisäilman laatua

Hyvä ilmanvaihto pitää talon asukkaat ja rakenteet terveinä. Ovatko nämä perusasiat kunnossa omassa kodissasi?

Homekoulut ja kosteusvaurioista kärsivät sairaalat ovat kuuma puheenaihe, mutta terveydelle haitalliselle sisäilmalle voi altistua myös omassa kodissaan.

Keskeinen ongelma on sisäilman liika kosteus. Se kertyy vähitellen talon rakenteisiin, joihin alkaa muodostua home- ja bakteerikasvustoja.

Tällaisilta kosteusongelmilta vältytään, jos talon ilmanvaihto on toteutettu oikein. Se takaa, että asuntoon virtaa puhdasta ilmaa. Samalla kosteus, hiilidioksidi ja muut epäpuhtaudet poistuvat ulkoilmaan.

Raikasta tuloilmaa varten jokaisessa asuinhuoneessa tulee olla tuloilmaventtiili, jonka voi asentaa ulkoseinään myös jälkikäteen. Ilman epäpuhtaudet ja kosteus poistuvat ulos poistoilmaventtiileistä. Niitä tarvitaan kylpyhuoneessa, wc-tiloissa ja keittiössä.

Ilman vaihtuminen edellyttää, että sisällä ilmanpaine on alempi kuin ulkona. Paine-eron aikaansaaminen edellyttää usein poistoilmakanavaan kytkettyä huippuimuria talon katolla.

Talo

Myös alapohjan ilmanvaihto kuntoon

Talon pitäminen terveenä edellyttää hyvää ilmanvaihtoa muuallakin kuin asuinhuoneissa. Monessa omakoti- ja rivitalossa on niin sanottu rossipohja, jossa lattian alla on kylmä tila estämässä maasta nousevan kosteuden pääsyn talon rakenteisiin.

Alapohjaan alkaa kuitenkin kertyä kosteutta, jos tilan tuuletusta ei ole hoidettu asianmukaisesti. Ilmanvaihto paranee, kun tuloilmaa varten talon seinustoille asennetaan tuuletuspaalut. Niiden lisäksi alapohjasta rakennetaan tuuletusputki talon katolle.

Ilmavirtaus syntyy lämpötila- ja paine-erosta sisä- ja ulkotilojen välillä.

Tuuletusta voidaan tehostaa tuuletusputken päähän asennetulla huippuimurilla. Tuuletusputki viedään alapohjasta rakennuksen katolle mahdollisimman lähelle harjaa.

Alapohjan tehokas tuuletus torjuu myös maaperästä mahdollisesti nousevan radioaktiivisen radon-kaasun pääsyä sisätiloihin.

Kosteus pois kattorakenteista

Riittävä ilmanvaihto on oleellista myös talon ylärakenteissa vesikaton alla. Sisä- ja ulkokaton välissä on yläpohjatila, jonne kulkeutuu asuinhuoneista kosteutta. Home ja ennen pitkää myös lahovaurioiden estämiseksi kylmän tilan tuuletuksen on oltava kunnossa.

Tuloilma saadaan katon ja seinän väliin jätettävästä raosta. Ilma virtaa pois kattotuuletusventtiileistä. Katolle asennetut venttiilit estävät sateen ja lumen sulamisvesien pääsyn sisälle.

Fiksusti toteutettu ilmanvaihto takaa terveellisen sisäilman, mutta sen avulla voidaan säästää myös talon energiakuluissa. Ilmanvaihdon suunnittelussa kannattaa hyödyntää asiantuntevan LVI-suunnittelijan tai -urakoitsijan osaamista. Hän osaa esimerkiksi määrittää tarvittavan ilmanvaihdon määrän, poisto- ja tuloilmaventtiilien paikat ja auttaa laitevalinnoissa.

VILPE-ilmanvaihtojärjestelmä

VILPE-ilmanvaihtojärjestelmä tarjoaa ratkaisut talon sisätilojen, alapohjan ja kattorakenteiden tehokkaaseen tuuletukseen sekä uudisrakennuksissa että saneerauskohteissa.

SK Tuote Oy:n Suomessa valmistamat tuotteet sopivat painovoimaiseen ja koneelliseen ilmastointiin. Ne ovat yhteensopivia kaikkien markkinoilla olevien ilmastointijärjestelmien kanssa.

VILPE-tuotteet on suunniteltu tee-se-itse -periaatteella, joten niiden asentaminen on helppoa ja nopeaa. Paketissa tulevat mukana tarvittavat osat ja ohjeet, eikä erikoistyökaluja tarvita.

Lisätietoja: http://www.vilpe.com

Artikkelin alkuperäinen julkaisu www.is.fi