Asiantuntevasti toteutettu ilmanvaihto pitää sisäilman puhtaana ja rakenteet terveinä

Asumiseen liittyvät ongelmat ovat samoja maasta ja ilmanalasta riippumatta. Kosteus ja huono ilmanvaihto heikentävät sisäilman laatua asuin- ja muissa rakennuksissa, rakenteiden kunto heikkenee, ja home, ilman epäpuhtaudet ja maaperän radonkaasu ovat terveysriskejä. llmanvaihdon ja tuuletuksen merkitystä lisäävät myös rakennusmääräykset, jotka edellyttävät yhä suurempaa energiatehokkuutta ja entistä tiiviimpiä rakenteita. Rakennukset tarvitsevat rakenteiden tuuletusta säilyäkseen kunnossa, ja terveellinen sisäilma varmistetaan vain riittävällä ja oikeaoppisella ilmanvaihdolla. Näihin ongelmiin ja tarpeisiin SK Tuote on kehittänyt kattavan valikoiman tuotteita ja ratkaisuja, joita voidaan käyttää sellaisenaan tai osana koneellista ilmanvaihtoa.

Ilmanvaihdon päätelaitteet katolle

SK Tuotteen ratkaisussa kaikki rakennuksen ilmanvaihdon poisto- ja tuuletusputket viedään ulos katon läpi siten, että ilmanvirtausvastus on mahdollisimman pieni ja sadeveden pääsy ilmanvaihtokanavaan estyy. Sisäilman epäpuhtaudet tuulettuvat ylöspäin, jolloin vältytään hajuhaitoilta ja likaisilta ulkoseiniltä. Keittiön liesikupuun yhdistettävä moottoroitu huippuimurikin on sijoitettu katolle, jolloin liesituulettimen käyntiääni ei häiritse asumista. Myös keskuspölynimurin poistoilmaputki ja viemärin tuuletusputki asennetaan katolle. Viemärin tuuletusputki toimii parhaiten, kun putken pää on korkeammalla kuin rakennuksen harja ja ilma pääsee virtaamaan vapaasti putkesta ulos. Lisäksi SK Tuotteen VILPE®-sarjassa on saatavana erilaisia katon rakenteiden, ullakon tai alapohjan tuulettimia ja monitoimisäleikköjä. Katolla putket muodostavat tyylikkään ja visuaalisesti yhtenäisen kokonaisuuden ja lukuisista vaihtoehdoista löytyy oikea väri jokaiselle katolle.

Vesitiiviit läpiviennit kaikille kattotyypeille

VILPE®-tuoteperhe käsittää myös täysin vesitiiviit ja helposti asennettavat kattoläpiviennit eri katemateriaaleille ja kattokaltevuuksille. VILPE®-läpivientien 20 eri mallista löytyvät tuotteet kivi-, savi- ja betonitiilille, pala- ja rullahuovalle sekä erilaisille profiloiduille ja saumapeltikatteille. Läpivientien avulla katolle voidaan asentaa VILPE®-huippuimurit, ilmanvaihdon poistoputket, viemärin tuuletusputket, keskuspölynimurin poistoilmaputket, antennien ja aurinkokeräinten putket ja johdot. Valikoimaan kuuluu myös palotestattu ja sertifioitu, helposti asennettava ja edullinen läpivientiratkaisu tehdasvalmisteisille savupiipuille. Läpiviennit myötäilevät tarkasti katemateriaalin muotoja ja niitä on saatavana kaikissa yleisissä kattoväreissä.

VILPE® ECo – Ympäristöystävällinen huippuimuri

Kevään merkittävin tuoteuutuus SK Tuotteen valikoimissa on innovatiivinen ja energiaa säästävä VILPE® ECo -huippuimuri. VILPE® ECossa on 0 – 10 voltin jännitteellä ohjattava tasavirtamoottori, jonka energiantarve on vain 40 – 60 prosenttia perinteisen vaihtovirtamoottorillisen imurin kulutuksesta. ECo-huippuimuri voidaan liittää talotekniikan automaattiseen ohjausjärjestelmään ja pienen energiakulutuksensa ansiosta se sopii hyvin matalaenergiataloihin.

VILPE® ECo ja SK Tuotteen muut moottoroidut huippuimurit imevät tehokkaasti tunkkaisen, höyryisen ja kostean ilman ulos niin omakotitaloista, rivitaloista kuin kerrostaloistakin. Saneerauskohteissa painovoimainen, koneeton ilmanvaihto voidaan muuttaa helposti ja edullisesti koneelliseksi lisäämällä rakennuksen katolle yksi tai useampi VILPE® -huippuimuri. Huippuimuri voidaan asentaa myös suoraan ilmanvaihtohormin päälle tehostamaan painovoimaista ilmanvaihtoa, jossa lämmin epäpuhdas ilma normaalisti nousee hormia pitkin ylöspäin. Koska painovoimaan perustuva ilmanvaihto harvoin toimii oikein joka säällä, voidaan ilman hallittu vaihtuminen varmistaa huippuimurilla. Käytettäessä huippuimuria autotallin tai varaston katolla, pysyy sisätiloissa säilytettävä omaisuus kuivana ja kunnossa, jolloin se myös säilyttää arvonsa pitempään.

Kestäviä ja huolettomia ratkaisuja vaativiin olosuhteisiin

VILPE®-tuotteiden asennus sujuu helposti yhdeltä henkilöltä ilman erikoistyökaluja, ja pakkaus sisältää kaikki tarvittavat osat ja ohjeet. Tuotteet on kehitetty yhteistyössä ilmanvaihtolaitteistojen valmistajien kanssa ja ne ovat yhteensopivia kaikkien koneellisten ilmanvaihtojärjestelmien kanssa. Tuotteissa ilman painehäviö on minimoitu, jolloin ilmanvaihtolaitteisto kuluttaa vähemmän energiaa ulospuhallukseen.

VILPE®-tuotteet ovat pitkäikäisiä ja ne sopivat äärimmäisiinkin sääolosuhteisiin, sillä ne kestävät hyvin niin vettä, lunta, pakkasta kuin auringon paahdettakin. Niiden materiaalina on kierrätettävä, läpivärjätty ja UV-suojattu polypropeenimuovi. Materiaali on kemiallisesti neutraalia ja ympäristölle haitatonta. Se on ruostumatonta ja syöpymätöntä ja kestää jatkuvia -30°C – +80°C:n lämpötiloja ja lyhytaikaisesti jopa -40°C – +120°C:n lämpötiloja.

Sisältölähteet: VILPE® Insight - SK Tuote Oy:n asiakaslehti 2013.